Tip 4: Zet leerlingen aan tot reflectie

Tip 4: Zet leerlingen aan tot reflectie

Hoe motiveer je jouw leerlingen bij het maken van een studiekeuze?

De komende tijd delen wij onze ideeën om leerlingen te motiveren bij het maken van een studiekeuze. In totaal geven we 9 tips. In deze blog lees je onze vierde tip: Zet leerlingen aan tot reflectie.

Tip 4: Zet leerlingen aan tot reflectie

Om tot een studiekeuze te komen is het belangrijk dat leerlingen vaardig worden in reflecteren. De eerste stap is om leerlingen te laten reflecteren op zichzelf. Wie ben je en wat vind je leuk? Er zijn tal van leuke reflectieopdrachten te vinden die je leerlingen kan laten doen. Laat leerlingen pas nadat ze zichzelf in kaart hebben gebracht kijken naar de opleidingen die aansluiten bij hun interesses en eigenschappen. Vervolgens kunnen leerlingen reflecteren op de match tussen zichzelf en de opleiding(en) van hun keuze. Hieronder gaan we nader in op een aantal methoden die je kunt inzetten om leerlingen aan te zetten tot reflectie.

Werk in groepen

Zoals eerder in tip 2 besproken raden we aan in groepen te werken. Groepsprocessen zijn namelijk ontzettend leerzaam. Leerlingen nemen veel sneller dingen van elkaar aan dan van volwassenen. Kies er daarom voor om het thema studiekeuze naast een-op-een gesprekken ook in groepen te behandelen (wij werken zelf graag met groepen van maximaal 10 leerlingen). Faciliteer discussies en laat leerlingen zo veel mogelijk aan het woord. Haal op wat er in de groep speelt en kom gezamenlijk tot nieuwe inzichten.

Kwaliteitenkaartjes

In onze workshops laten we leerlingen over zichzelf nadenken door hun ambities, interesses, eigenschappen en vaardigheden in kaart te brengen. Dit doen we onder meer middels visualisatie oefeningen, het stellen van vragen, en het inzetten van kwaliteitenkaartjes. Leerlingen inspireren elkaar door in gesprek te gaan over hun interesses en kwaliteiten en het geven van feedback. We gebruiken onze Scopos kaartjes met eigenschappen en vaardigheden. Een goed alternatief is bijvoorbeeld Het kwaliteitenspel - een spel dat helpt bij het ontdekken wie je bent. Of De beroepenschatkist - een set aan kaarten die leerlingen kennis laat maken met verschillende beroepen. Of Blik op jong talent - een spel dat leerlingen aan het denken zet over kwaliteiten en interesses.

Mindmappen

Een ander effectief middel is het gebruik van mindmaps. Een mindmap stimuleert leerlingen om nieuwe creatieve inzichten op te doen over hun persoonlijke interesses en kwaliteiten. Laat leerlingen vragen stellen over; wat, wie, waarom, waar en hoe? In onze workshops laten we leerlingen hun persoonlijke mindmap aanvullen door hun klasgenoten. Tijdens deze oefening halen leerlingen nog meer ideeën op waarmee ze verder aan de slag kunnen.

Koppeling zelfkennis en studies

Met de informatie die leerlingen uit de reflectie en mindmap halen, weten ze beter wie ze zijn en wat ze belangrijk vinden. Dit helpt hen om gerichter op zoek te gaan naar passende studies. Door de termen te gebruiken die leerlingen hebben opgeschreven, kunnen ze een studie vinden die echt bij hen past. Dat kan onder meer met behulp van https://studiekeuze123.nl. Vooral het invullen van interesses in de zoekfunctie leidt tot een goed overzicht. Nodig leerlingen uit te reflecteren op de opleiding(en) die ze interessant vinden. In hoeverre sluiten de vakken, projecten, stages en werkvormen aan op wie ze zijn? Dit reflectiemoment zal ze helpen om tot een goed onderbouwde studiekeuze te komen.

Onze volgende tip lezen over hoe je leerlingen motiveert bij hun studiekeuze? Lees dan onze blog: Stel vragen.

Maak een afspraak WhatsApp Logo