Studiekeuzetips voor ouders en mentoren
Voor jouw kind of scholier is het kiezen van de juiste opleiding zo makkelijk nog niet. Verschillende beleidsmaatregelen zoals de afschaffing van de basisbeurs zorgen voor een grote druk om de juiste studie te kiezen. Voor jongeren, die in die periode vooral nog erg op zoek zijn naar hun identiteit is dit lastig.
Zo merken wij dat een groep scholieren die tegen het einde lopen van hun middelbare schoolperiode, stagneren in hun studiekeuzeproces omdat ze geen idee hebben hoe ze het kunnen aanpakken. Hierdoor kiezen ze misschien voor een opleiding die hen wel leuk lijkt of waarmee ze heel rijk hopen te worden, of waarvan ze hebben gehoord dat het een goede opleiding is. Ze verzaken grondig onderzoek te doen naar hun eigen kwaliteiten en deze te koppelen aan de inhoud van de opleiding. Een matige zelfreflectie, en een niet helder beeld van de inhoud en de verwachtingen van de opleiding, kan al gauw resulteren in motivatieproblemen, studievertraging en uitval.
Het volgen van een opleiding die niet goed aansluit op de eigen wensen en kwaliteiten kan als stressvol worden ervaren. Deze stress neemt uiteraard toe wanneer de student met de gedachte begint te spelen om te stoppen met de opleiding. Het kost de student immers niet alleen tijd, maar ook geld wanneer hij stopt met de opleiding.
Hulp aan studenten die dit soort stresssituaties ervaren is geen overbodige luxe blijkt uit onderzoek van het Interstedelijk Student Overleg (ISO) naar Studentpsychologen (2016). ISO ziet dat de vraag naar studentpsychologen in het hoger onderwijs de afgelopen jaren toeneemt en wijt dit onder meer aan de stress die zij ervaren om de juiste studiekeuze te maken en de flinke prestaties die zij vervolgens moeten leveren om hun Bindend Studie Advies (BSA) te moeten halen en de kans te vergroten op de arbeidsmarkt.
De toenemende vraag naar studentpsychologen komt mogelijk ook mede doordat de weg naar hulp bij psychologische problemen steeds meer uit de taboesfeer raakt, maar moet ons ook wakker schudden. Het kan immers niet de bedoeling zijn dat onze nieuwe werkende generatie, met een burn-out begint aan hun carrière! Wat dan wel? Hieronder volgen drie tips voor ouders en drie tips voor docenten, mentoren en decanen om hun kind of leerling te ondersteunen in het studiekeuzeproces:
Vier tips voor ouders:
- Begin in een vroeg stadium al over het gesprek over studiekeuze en wees duidelijk in je communicatie. Geef bijvoorbeeld aan dat je graag meehelpt en meedenkt en dat je daar desgewenst afspraken over wil maken.
- Geef aan dat je graag meegaat naar een open dag. Stel tijdens de open dag vragen en let op het enthousiasme van je zoon of dochter. Probeer te achterhalen wat hij of zij inhoudelijk nou leuk vindt aan de opleiding. De vakken? De werkvormen? En hoe ziet hij of zij de match met zichzelf hierin?
- Stel eens voor om mee te lopen met een professional uit het vak. Wellicht ken je iemand in je eigen netwerk, of kun je je zoon of dochter aansporen om zelf eens contact te leggen met een inspirerende professional.
- Bel of mail ons voor een individuele coachingssessie!
Vijf tips voor docenten, mentoren en decanen:
- Gebruik niet alleen digitale methoden om talenten en interesses te identificeren, ga ook met scholieren in gesprek. Bij voorkeur in de groep, waarin ze hun bevindingen ook met elkaar bespreken. Stimuleer scholieren om na te denken over opleidingen die op hun kwaliteiten aansluiten.
- Organiseer een speeddate avond met oud-scholieren.
- Bied ruimte om naar open dagen, meeloopdagen en studiebeurzen te gaan.
- Laat scholieren hun studiekeuzeactiviteiten documenteren.
- Bel of mail ons voor het verzorgen van studiekeuzeworkshops of het organiseren van een studiekeuzedag!
Bronnen: Interstedelijk Studenten Overleg. (2016). Studentenpsychologen. Geraadpleegd van http://www.iso.nl/website/wp-content/uploads/2016/10/1617-Onderzoek-Studentenpsychologen-1.pdf