Tip1: Zorg voor structuur en ondersteuning

Tip1: Zorg voor structuur en ondersteuning

Hoe motiveer je jouw leerlingen bij het maken van een studiekeuze?

In de blogreeks 'Hoe motiveer je jouw leerlingen bij het maken van een studiekeuze?' delen wij onze ideeën om leerlingen te motiveren bij het maken van een studiekeuze. In deze blog lees je onze eerste tip: Zorg voor structuur en ondersteuning.

Introductie

Een studiekeuze maken voelt voor leerlingen als een ontzettend grote stap. Leerlingen zien hun studiekeuze vaak als ‘een keuze die ze maken voor de rest van je leven’. Ook ervaren ze de vele keuzemogelijkheden veelal als verlammend. De omvang van de keuze resulteert er bij veel leerlingen in dat ze niet weten waar ze moeten beginnen en daardoor de keuze uitstellen. Om door de bomen het bos te kunnen zien is het van belang om het studiekeuzeproces op te delen in meerdere, op elkaar volgende opdrachten. Wanneer je het studiekeuzeproces opdeelt in een aantal duidelijke stappen, zijn de te behalen doelen realistisch en behapbaar. Structuur en ondersteuning zorgen ervoor dat leerlingen zich vrij voelen om te werken aan het grotere doel.

Breng structuur aan in het studiekeuzeproces van leerlingen door:

Vragen in kaart te brengen

Inventariseer waar leerlingen zelf behoefte aan hebben. Welk beeld hebben ze van studeren en waar hebben ze misschien nog vragen over of waar zijn ze onzeker over?

Zelfbeeldverheldering

Elke keuze begint met een goed beeld hebben van wie je bent. Het is belangrijk dat leerlingen weten waar hun interesses liggen, wat ze leuk vinden om te doen en waar ze goed in zijn. Veel leerlingen vinden het lastig om hun ambities, interesses, vaardigheden en eigenschappen in kaart te brengen. Gebruik verschillende werkvormen om hierachter te komen. Werkvormen die wij onder andere gebruiken zijn gericht op het visueel prikkelen van leerlingen door middel van fotokaarten en -posters. Leerlingen selecteren eerst de foto’s die hen aanspreken en vervolgens beschrijven ze wat het is dat hen aanspreekt in de geselecteerde foto’s.

Koppelen zelfbeeld aan studies

Nu leerlingen weten wie ze zijn, is het belangrijk om te weten hoe ze hun interesses en ambities kunnen vertalen naar een studiekeuze. Een simpele, maar doeltreffende manier om hun interesses en ambities te vertalen is door gebruik te maken van studiekeuze123.nl. Laat leerlingen hun interesses invullen in de zoekfunctie van de website. Activeer leerlingen om de beschrijvingen door te nemen en studies die ze interessant vinden te noteren.

Opties verder onderzoeken

De volgende stap is om de studies die ze interessant vinden verder te onderzoeken. Welke vakken komen er bij die studie aan bod? Welke vakken vind je leuk? En welke vakken minder leuk? Welke werkvormen komen er aan bod? Welke minoren en masters kun je volgen? Zorg ervoor dat leerlingen onderbouwen waarom ze een studie interessant vinden. Op welke manier past de studie bij de leerling? Laat ze bepalen wat er nog nodig is om tot een studiekeuze te komen. Meeloopdagen en proefstuderen zijn in deze fase goede opties om te verkennen of de studie goed bij de leerling past.

Onze volgende tip lezen over hoe je leerlingen motiveert bij hun studiekeuze? Lees dan onze blog: werk in groepen.

Maak een afspraak WhatsApp Logo