Methode

Methode

Sinds 2011 verzorgt Scopos studiekeuzeprogramma’s voor het voortgezet en hoger onderwijs in Nederland, met een deelnemersbeoordeling van gemiddeld een 8 of hoger. Wij faciliteren het onderzoek van studiekiezers naar hun vaardigheden, talenten, karaktereigenschappen, wensen en drijfveren, en naar de opleidingen die hierop aansluiten.

Vervlochten SK-model

1. De boom: Inzicht in het keuzeproces Wij leren studiekiezers hoe je keuzes kunt maken.

2. De wortels: Potentie en verlangens Wij zijn gedreven om studiekiezers inzicht te geven in zijn of haar talenten.

3. De kuilen: Ieders valkuilen Wij ondersteunen in het herkennen en erkennen van blinde vlekken of valkuilen.

4. De stam: Aard en persoonlijkheid Wij stimuleren studiekiezers om te ondekken wat hem of haar definieert.

5. De takken: De mogelijkheden verkennen Wij activeren studiekiezers na te gaan welke loopbaanroutes passen bij hun persoonlijkheid, talenten en verlangens.

6. Passende takken: Verdiepend onderzoek Wij motiveren studiekiezers om mogelijke loopbaanroutes te onderzoeken door middel van open dagen, meeloopdagen, gesprekken met docenten van de opleiding en professionals uit het werkveld.

7. De hoogst rijkende tak: Het maken van een studiekeuze Wij streven ernaar dat studiekiezers een keuze maken op basis van hun persoonlijkheid, verlangens en potentie, en de aansluiting met de opleiding.

Methode

Succesvolle Methode

107

Scholen

859

Workshops

6950

Scholieren

Methode

De IFR-loop

1. Interactie: Interactie zorgt voor impact en effect onder scholieren.

2. Feedback: Het geven en ontvangen van feedback stimuleert de persoonlijke groei van scholieren.

3. Reflectie: Reflectie zorgt voor bewustwording.

4. Nieuw inzicht: Interactie, feedback en reflectie leidt tot nieuwe inzichten.

5. Groei: Een nieuw inzicht over jezelf staat gelijk aan groei.

WhatsApp Logo