Tip 3: Maak leerlingen zelf meester van hun proces.

Tip 3: Maak leerlingen zelf meester van hun proces.

Hoe motiveer je jouw leerlingen bij het maken van een studiekeuze?

In de blogreeks 'Hoe motiveer je jouw leerlingen bij het maken van een studiekeuze?' delen wij onze ideeën om leerlingen te motiveren bij het maken van een studiekeuze. In totaal geven we 9 tips. In deze blog lees je onze derde tip: Maak leerlingen zelf meester van hun proces.

Introductie

Om leerlingen te motiveren moeten ze het gevoel hebben dat ze zelf verantwoordelijk zijn over het eigen studiekeuzeproces. Laat leerlingen onderzoek doen naar zichzelf en passende opleidingen en voorkom dat je (teveel) informatie zendt.

Urgentie

Laten we vooropstellen dat de meeste leerlingen over het algemeen overweldigd zijn door de omvang van de keuze. Er zijn simpelweg te veel opties. Bovendien hebben leerlingen vaak andere prioriteiten. Sporten, shoppen, gamen, met vrienden omgaan, enzovoort. Het is logisch dat het puberbrein, dat korte termijneffecten veel interessanter vindt, zich vooral op dergelijke leuke activiteiten richt. Naast uiteraard het halen van hun toetsen en examens om over te kunnen gaan. Niet per se leuk, maar wel noodzakelijk. Het is dan ook logisch dat leerlingen het studiekeuzeproces voor zich uit schuiven. Het studiekeuzeproces biedt immers zelden de korte termijnbeloning waar het puberbrein van houdt. Het is een proces dat veel tijd en inzet vraagt en waarvan leerlingen pas op een later moment weten of ze worden beloond middels een passende studie. Een deel van de leerlingen ervaart het studiekeuzeproces dan ook als niet of minder urgent. Volgens ons begint het motiveren van leerlingen bij het maken van een studiekeuze bij het ervaren van urgentie.

Structuur

Een belangrijke stap in het ervaren van urgentie is het op de kaart zetten van het studiekeuzeproces. Laat het studiekeuzeproces een vast onderdeel van het curriculum worden. Daarnaast is het van belang dat het studiekeuzeproces wordt opgedeeld in duidelijke stappen. Op deze manier zijn de te behalen doelen realistisch en behapbaar. Lees meer over het aanbrengen van structuur in onze eerste tip van de reeks ‘Hoe motiveer ik mijn leerlingen?’.

Eigen verantwoordelijkheid

Sommige leerlingen hebben er veel van, anderen iets minder: verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid is onderdeel van het ervaren van urgentie. Eigen verantwoordelijkheid bij het maken van een studiekeuze houdt in dat leerlingen het belang van het studiekeuzeproces inzien en de nodige actie ondernemen. Ouders, mentoren en decanen zien soms met lede ogen aan dat de actie van hun kind of leerling uitblijft. Een logische reactie van ouders, mentoren en decanen is dat ze de noodzaak van de studiekeuze willen benadrukken. Dit wordt door leerlingen over het algemeen als een onprettige druk ervaren en leidt vaak tot een tegenovergesteld resultaat. Het is dan ook raadzaam om vooral een ondersteunende rol te spelen en vraaggestuurd te werken. Voorkom zoveel mogelijk dat je informatie zendt.

Ervaringen delen

Een mooie manier om het gevoel van urgentie te stimuleren is om leerlingen bloot te stellen aan de ervaringen van anderen. Stimuleer leerlingen om hun proces met elkaar te delen. Dit kun je doen door regelmatig check-in momenten te houden waarin leerlingen de voortgang van hun proces bespreken. Wat leerlingen veelal ook heel waardevol vinden zijn de verhalen en ervaringen van hun peers die het studiekeuzeproces al hebben doorlopen. Nodig oud-leerlingen uit die onlangs zijn gestart met hun studie. Laat ze vertellen over hun worstelingen met het proces en wat hen geholpen heeft om tot een keuze te komen.

Nader onderzoek

Onze volgende tip lezen over hoe je leerlingen motiveert bij hun studiekeuze? Lees dan onze blog ‘Zet leerlingen aan tot reflectie’.

Maak een afspraak WhatsApp Logo